Jak się dzielą szkoły angielskie?
System edukacyjny dzieli się na trzy etapy:- primary (szkoły podstawowe, od 5 do 11 lat);
- secondary (szkoły średnie, od 11 do 18 lat);
- tertiary (szkoły wyższe, uniwersytety, politechniki itp.).
Przed etapem primary jest przedszkole, zwane (po niemiecku) Kindergarten.
Do którego roku życia trzeba się uczyć?
Edukacja obowiązkowa jest do 16 r.ż., czyli momentu zdania GSCE.
Co to GSCE?
Egzamin porównywany do egzaminów gimnazjalnych, choć bardziej adekwatnie brzmi "mała matura".Z egzaminów uczniowie otrzymują oceny od A* do G oraz U (nieklasyfikowany).
Przedmioty obowiązkowe to: angielski, matematyka i przyroda.
Przedmioty dodatkowe:
- język obcy nowożytny (francuski, włoski, hiszpański, polski, etc.)
- język klasyczny (starożytny grecki, starożytny arabski, hebrajski, łacina, etc.)
- techniczne (domowa ekonomia, technika i projektowanie, etc.)
- humanistyczne (ekonomia, geografia, historia, filozofia z etyką etc.)
- społeczne (biznes, zdrowie i opieka zdrowotna, prawo, psychologia, etc.)
- sztuka (muzyka, media, fotografia, etc.)
- inne (księgowość, dodatkowa matematyka, astronomia, geologia, ochrona środowiska, WF etc.)
Czym są A-levels?
Brytyjska wersja matury lub egzaminów wstępnych na studia.
Zdaje się je pod koniec dwuletniego etapu edukacji zwanego Sixth Formem.
Po pierwszym roku Sixth Formu są AS (jak matura podstawowa); po drugim - A2 (jak matura rozszerzona).
Więcej informacji tu.
Więcej informacji tu.
Czym się różnią szkoły prywatne od publicznych?
Najważniejsze różnice:- państwowe są bezpłatne - w prywatnych jest czesne;
- w państwowych - klasy liczą o wiele więcej uczniów;
- w prywatnych - są rady nadzorcze, które sprawdzają wydatki i prace szkoły.
Czy są mundurki?
Zależy od szkoły, ale jest to bardzo powszechne.
Czym są domy?
Jak w Hogwarcie, są to pewnego rodzaju organizacje szkolne, zrzeszającą uczniów w różnym wieku. Wiele zależy od szkoły, ale najczęściej domy rywalizują między sobą w różnego rodzaju konkursach i przedsięwzięciach.
Czy w Anglii jest wyższy poziom?
Osobiście sądzę, że poziom wiedzy ogólnej jest niższy, jako że uczniowie uczą się wszystkich przedmiotów krótko i w bardzo okrojonym zakresie.
Natomiast, system edukacji ma tę zaletę, że uczy podejścia praktycznego. Na biologii czy chemii robi się doświadczenia, kroi się jakieś serca świń i wychodzi się spacery oglądać florę i faunę. Na muzyce komponuje się melodie i przygotowuje się występy, a na literaturze pisze się obszerne prace naukowe oparte o omawiane utwory. Na biznesie omawia się studium przypadku (ang. case study) i uczy się stosowania wiedzy, aby doradzać firmie o danych cechach w rozwiązaniu jej problemów. Pod tym kątem, jest to edukacja dająca o wiele więcej umiejętności, które umożliwiają podjęcie pracy w zawodzie już po szkole średniej i daje podstawy, żeby stwierdzić, czy chcesz coś w życiu robić, czy nie.
Ogółem, ja jako ja w młodości chodzi, bym tu do szkoły nie chciała, bo sądzę, że każdy powinien mieć wiedzę ogólną i jakieś tam pojęcie o wszystkim. Natomiast, w drugiej i trzeciej klasie liceum, gdy i tak czy siak ucznia się obecnie kierunkuje, myślę, że takie praktyczne podejście do nauki i konieczność doczytywania, douczania się na własną rękę, jakie tu królują, są bardzo pomocne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz